На рекламу мера Івано-Франківська з бюджету витратили 38 мільйонів гривень

Мешканці Івано-Франківська заплатили за рекламу міського голови понад 38 мільйонів гривень. Найбільше коштів витрачали ближче до місцевих виборів. За рік до виборів ця сума становила 18 мільйонів гривень. Рух ЧЕСНО підрахував, скільки коштував містянам піар мера-“свободівця”, надіславши запити до міськради Франківська та проаналізувавши рішення виконкому.

Івано-Франківська міська рада затвердила кілька програм розвитку міста, зокрема на 2016-2020 та 2020-2025 роки. Саме в них заховані витрати на висвітлення діяльності міського голови. Обидві програми містять підпрограми “Доступ громадян до публічної інформації органів місцевого самоврядування міста Івано-Франківська”, інформує Фіртка з посиланням на ЧЕСНО.

Зі складом міськвиконкому, який ухвалював рішення, можна ознайомитися на сайті. Фактично лише шестеро з двадцяти шести членів виконавчого комітету наразі не пов’язані з місцевою владою та партією ВО “Свобода”. А решта двадцятеро або є представниками ВО “Свобода”, або працюють в органах виконавчої влади. Саме їхніми голосами на засіданнях виконкому ухвалюються рішення про виділення коштів.

Наведені нижче скриншоти дають уявлення про те, скільки грошей заплатили та за які послуги. І це лише за 2016 рік.

Агенція новин “КУРС” ще 2016 року розслідувала, як витрачаються кошти з міського бюджету на рекламу мера Руслана Марцінківа. Саме того року почалася “співпраця” міської ради з національним телеканалом “5 канал” – понад 600 тисяч гривень було виділено для виготовлення програм “Особливий погляд”. Зазначимо, що 2016 року кошти на рекламу міського голови з бюджету міста виділяли без належних рішень чи розпоряджень. Загальна сума витрат сягнула 1 054 833 гривні.

Протягом 2017-2020 років виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради на підставі зазначених вище програм ухвалив 28 рішень про виділення з місцевого бюджету коштів засобам масової інформації на інформування мешканців міста про діяльність міського голови. Загалом для місцевих і загальноукраїнських ЗМІ було виділено 37 мільйонів гривень як оплата за телесюжети, статті, відеоролики, записи програм та ефірний час.

Кошти на виконання підпрограми “Доступ громадян до публічної інформації органів місцевого самоврядування міста Івано-Франківська” виділяли від 2017 року дотепер. Найменше грошей витратили 2017-го – 575 тисяч гривень. Тоді виконком ухвалив лише одне рішення. 2018 року виконавчий комітет ухвалив 7 рішень, якими виділив 9,028 мільйона гривень. Торік таких рішень було вже 11 і виділено 18,052 мільйона гривень. А цьогоріч станом на початок вересня ухвалено 9 рішень та виділено з місцевого бюджету 9,32 мільйона гривень. Зауважимо, що рік ще не добіг кінця, та й ситуація з коронавірусом теж могла позначитися на рівні надходжень і витрат. Отже, видатки на піар з бюджету зростали саме до виборчого періоду.

Протягом п’яти останніх років з міського бюджету сплачували місцевим та загальнонаціональним ЗМІ – загалом 14 юридичним особам. Рух ЧЕСНО проаналізував, яким саме виданням, сайтам і телеканалам переказували кошти за висвітлення інформації про діяльність міського голови.

Кому платили з бюджету за рекламу Руслана Марцінківа

Міська рада протягом чотирьох років виділяла кошти на розміщення інформації про Руслана Марцінківа в загальнонаціональних ЗМІ. Відповідно до рішень виконкому, бюджетні гроші отримували дві київські компанії – ТОВ “Рекламна агенція “ТВ-Комерц Груп” і ТОВ “Телерадіокомпанія “Експрес-Інформ ТВ”. Згідно з даними YouControl, першу фірму очолює Олександр Онисович, колишній комерційний директор “5 каналу”. Власником 90% другої компанії є директор департаменту розвитку “5 каналу” Олександр Адаменко. За даними пошуково-аналітичної системи “007”, виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради цим двом підприємствам перераховував кошти “за виготовлення та трансляцію сюжетів у програмі “Час громад”, “висвітлення діяльності Івано-Франківської міської ради” та “виготовлення й розміщення відеосюжетів”.

Понад пів мільйона гривень отримав ФОП Лежанін Олексій Олександрович за написання сценаріїв для телепрограм і виготовлення відеоматеріалів. За інформацією агенції новин “КУРС”, Олексій Лежанін є керівником ТОВ “Євразія Медіа”, яке виготовляє програму “Особливий погляд” для “5 каналу”.

Відео програми “Особливий погляд” на офіційній сторінці Руслана Марцінківа у Facebook

Від 2016 року триває постійна співпраця з частиною місцевих ЗМІ. Крім коштів, переказаних на рахунки приватних медіа, міська рада виділяла гроші й комунальним телеканалам і газетам. Наприклад, ТРК “Вежа” від 2016-го до вересня 2020 року одержала фінансування з міського бюджету в розмірі 21 457 500 гривень. Саме 2016-го розпочалося регулярне висвітлення діяльності мера та міської ради на “Вежі”. Зокрема, щочетверга відбувається вечірній ефір програми “Запитай у влади”, у якій Руслан Марцінків відповідає на запитання містян.

Відповідь на запит щодо виділення коштів з міського бюджету ТРК “Вежа”

Зазначимо, що ОТБ “Галичина” є обласним телеканалом і на його функціонування протягом 2015-2020 років було виділено з обласного бюджету 42 044 772 гривні. Обласне телебачення “Галичина” отримало чи не найбільше коштів з місцевого бюджету. За даними аналітичної системи “007”, від 2016 року дотепер ОТБ “Галичина” також одержувало гроші з міського бюджету за висвітлення діяльності голови міста Руслана Марцінківа.

Заснована міськрадою газета “Західний кур’єр” у період від 2016-го до 2020 року отримала з бюджету 10,1 мільйона гривень на діяльність ЗМІ.

Кожним з ухвалених виконавчим комітетом рішень гроші виділялися й ТОВ “Телерадіокомпанія “РАІ”. Згідно з даними пошуково-аналітичної системи “007”, ТРК “РАІ” отримувала від виконкому Івано-Франківської міської ради кошти “за послуги з висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування” та “за послуги з трансляції програми “Новий погляд”. Саме в передачі “Новий погляд” щочетверга Руслан Марцінків розповідає про свою роботу.

Дочірнє підприємство “Галицький кореспондент” ТОВ “Медіа Альянс”, якому належить газета та сайт “Галицький кореспондент”, теж одержувало кошти за висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування.

Від 2016 року виконавчий комітет регулярно перераховує оплату місцевому телеканалу “402” за ті самі послуги з висвітлення інформації про діяльність міської ради. За цей період було зроблено майже 30 платежів.

Філія ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України” “UA: Карпати” отримувала гроші за висвітлення діяльності міськради в ефірі програми “Новини. Івано-Франківськ”. Загалом було зроблено більш ніж 10 платежів.

Понад 30 разів міськвиконком своїми рішеннями виділяв кошти ТОВ “Радіокомпанія “Західний полюс”. Це місцева радіостанція, де щочетверга у прямому ранковому ефірі Руслан Марцінків розповідає про стан справ у місті.

Часопис “Вперед” 6 разів отримував кошти за підпрограмою “Доступ громадян до публічної інформації органів місцевого самоврядування міста Івано-Франківська”. 8 платежів виконком здійснив на рахунки газети “Галичина” та її сайту. А за розміщення матеріалу в журналі “Європа – Центр” виконком заплатив 20 тисяч гривень ТОВ “Видавничий дім “Європейський Платинум Стандарт”, що зареєстроване в Києві.

Крім того, відповідно до підпрограми “Доступ громадян до публічної інформації органів місцевого самоврядування міста Івано-Франківська”, кошти з місцевого бюджету отримували ще 4 підприємці. ФОП Горбкова Любов Дмитрівна протягом кількох років одержала 30 платежів від виконкому. У додатках до рішень виконавчого комітету поряд із прізвищем ФОП Горбкової було зазначено ще й редакцію місцевої газети “Репортер”.

ФОП Моспанюк Оксана Анатоліївна 4 рази згадано в рішеннях виконавчого комітету як надавача послуг з висвітлення інформації про діяльність органів місцевого самоврядування. Оксана Моспанюк є працівницею телеканалу “402” та радіо “Західний полюс”.

ФОП Колодчак Романа Василівна одержала 8 платежів за висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування у виданні «Версії.іф». ФОП має КВЕД щодо посередництва в розміщенні реклами та діяльності рекламних агенцій.

Нагадаємо, Рух ЧЕСНО писав, що у Франківську політики почали “працювати” з потенційними виборцями задовго до офіційного старту виборчої кампанії.

Джерело